Zberateľské kartičky patria medzi tie malé predmety, ktoré dokázali vyrásť do obrovského kultúrneho a ekonomického fenoménu. To, čo začalo ako reklamný doplnok k cigaretám či sladkostiam, sa dnes predáva na aukciách za milióny dolárov a spája komunity po celom svete.
Čo je vlastne zberateľská kartička
Kartička je malý kus papiera alebo kartónu s obrázkom, údajmi a často aj špeciálnymi prvkami. Môže ísť o športovca, filmovú postavu či fiktívnu bytosť z hry. Hodnotu jej dodáva rarita, stav, podpis hráča alebo limitovaná edícia. Niektoré sú určené na hranie (Pokémon, Magic: The Gathering), iné čisto na zberateľstvo (športové sety, filmové série).
Kto zbiera kartičky
• Nostalgickí fanúšikovia, ktorí si chcú pripomenúť detstvo a obľúbených hráčov.
• Aktívni hobby zberatelia, ktorí sledujú nové série, chodia na burzy a vymieňajú karty.
• Investori, ktorí kupujú limitované edície a graded karty ako alternatívnu investíciu.
• Komunity v CZ/SK, kde sa mieša nostalgia 90. rokov s moderným trendom podpísaných a limitovaných kariet.
Prvé kartičky
Za úplne prvé športové kartičky sa považujú cigaretové bejzbalové karty z konca 19. storočia v USA. Najznámejšia je séria T206 (1909–1911), kde sa objavila aj legendárna karta Honus Wagner. V Európe sa v prvej polovici 20. storočia objavovali reklamné kartičky priložené k sladkostiam či cigaretám, no masový trh vznikol až neskôr.
Najdrahšie predané kartičky
• Honus Wagner T206 (1909–1911) – predaná za viac než 6,6 milióna USD (2021).
• Mickey Mantle rookie karta (Topps 1952) – predaná za 12,6 milióna USD (2022), čo je rekord medzi športovými kartami.
• LeBron James rookie patch auto (2003 Upper Deck Exquisite) – predaná za 5,2 milióna USD.
• Pokémon Pikachu Illustrator (1998) – predaný kus za 5,275 milióna USD (2021).
Tieto sumy ukazujú, že kartičky už dávno nie sú len detskou zábavou, ale aj serióznym investičným artiklom.
Boom v Amerike a vo svete
Najväčší rozmach zažili kartičky v USA. Bejzbalové karty sa stali ikonou už začiatkom 20. storočia a v 50.–60. rokoch sa z nich stal masový fenomén. V 90. rokoch prišiel ďalší boom, podporený retailovým predajom a sekundárnym trhom. Odtiaľ sa trend rozšíril do celého sveta:
• Európa: futbal a hokejové kolekcie.
• Ázia: obrovská popularita TCG (Pokémon, Yu‑Gi‑Oh!).
• Latinská Amerika: futbalové kartičky a albumy ako súčasť kultúry.
Kartičky v Česku a na Slovensku
Na našom území sa kartičky objavovali už v prvej polovici 20. storočia ako reklamné obrázky k cigaretám či sladkostiam. Počas socializmu bol trh obmedzený, existovali len príležitostné ilustrované kartičky. Skutočný boom prišiel až po roku 1989, keď sa otvoril trh a do trafík a obchodov dorazili zahraničné značky. V 90. rokoch sa kartičky stali masovou záležitosťou — futbal, hokej, ale aj Pokémony či filmové série.
Od 2000‑tych rokov vznikli lokálni vydavatelia (napr. SportZoo), ktorí priniesli edície mapujúce české a slovenské ligy. Dnes tu máme živú komunitu, burzy, grading a online predaj, pričom sa spája nostalgia starších zberateľov s moderným investičným prístupom.
Druhy kartičiek
• Športové – futbal, hokej, basketbal, bejzbal, NFL, tenis, MMA.
• TCG (hracie) – Pokémon, Magic, Yu‑Gi‑Oh!.
• Filmové a pop‑kultúrne – postavy z filmov, seriálov, komiksov.
• Promo a reklamné – kartičky priložené k produktom alebo eventom
Tu sa zatiaľ zastavím. V ďalšej časti série sa pozrieme už konkrétne na športové kartičky – ich históriu, najdrahšie kúsky, výrobcov atd.
Zdroj: internet, kontrolované aj pomocou IA.


Celá debata | RSS tejto debaty